Black Friday – od amerykańskiej tradycji do polskiego święta zakupów

Jeszcze kilkanaście lat temu Black Friday był pojęciem znanym głównie z amerykańskich filmów i telewizji. Dziś to jedno z najważniejszych wydarzeń handlowych również w Polsce – dzień (a coraz częściej cały tydzień lub nawet miesiąc), w którym konsumenci poszukują atrakcyjnych ofert, a sklepy biją rekordy sprzedaży. Choć z pozoru to tylko czas wyprzedaży, Black Friday stał się zjawiskiem społecznym, które pokazuje, jak zmieniają się nasze nawyki zakupowe i podejście do konsumpcji.

Skąd wziął się Black Friday?

Historia Black Friday sięga lat 60. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Nazwa początkowo nie miała pozytywnego wydźwięku – policja w Filadelfii określała w ten sposób piątek po Święcie Dziękczynienia, kiedy ulice były sparaliżowane przez korki i tłumy kupujących. Z czasem jednak termin zyskał nowe znaczenie – „czarny” zaczął odnosić się do koloru atramentu w księgach rachunkowych, którym oznaczano zyski (w przeciwieństwie do czerwonego, symbolizującego straty).

Dziś Black Friday to nie tylko początek sezonu zakupów świątecznych, ale globalne zjawisko napędzające gospodarkę. W USA to dzień, w którym sprzedaż detaliczna potrafi przekroczyć 10 miliardów dolarów. Do Europy idea dotarła w drugiej dekadzie XXI wieku, a Polska dołączyła do tego trendu na dobre około roku 2015.

Polacy a Black Friday – od ciekawości do tradycji

Początkowo Polacy podchodzili do Black Friday z pewną ostrożnością. Promocje bywały symboliczne, a hasło „czarny piątek” często nie przekładało się na realne zniżki. Jednak w ostatnich latach sytuacja zmieniła się diametralnie. Dziś wielu konsumentów planuje zakupy z wyprzedzeniem, tworzy listy produktów i porównuje ceny już na początku listopada.

Według danych z raportów branżowych, w 2024 roku ponad 60% Polaków deklarowało, że skorzystało z promocji Black Friday, a niemal połowa z nich zrobiła to online. Najchętniej kupowane produkty to elektronika użytkowa, sprzęt AGD, odzież, kosmetyki i zabawki. Coraz częściej pojawia się też trend zakupów „praktycznych” – konsumenci wolą inwestować w rzeczy potrzebne i trwałe, zamiast ulegać przypadkowym okazjom.

CZYTAJ  Ile czasu na wysłanie paczki Vinted?

Black Week, Cyber Monday i polskie „święta rabatów”

W Polsce Black Friday rzadko trwa jeden dzień. Dla wielu firm to początek tzw. Black Week lub nawet Black Month – dłuższego okresu promocji, który ma rozłożyć sprzedaż i ograniczyć presję jednego dnia. Coraz popularniejsze są też akcje online, szczególnie Cyber Monday, skierowany do użytkowników e-commerce.

Warto zauważyć, że polskie marki coraz częściej podchodzą do Black Friday w sposób bardziej zrównoważony. Niektóre sklepy stawiają na promocje ograniczone do określonych kategorii, inne – jak firmy odzieżowe czy ekologiczne – wykorzystują ten czas do promocji idei slow shoppingu i odpowiedzialnej konsumpcji.

Konsument coraz bardziej świadomy

Z roku na rok rośnie liczba Polaków, którzy planują swoje zakupy z wyprzedzeniem i korzystają z porównywarek cenowych. Zamiast spontanicznych decyzji – przemyślane wybory, często oparte na analizie opinii i jakości produktu. Black Friday przestaje być więc dniem impulsywnych zakupów, a staje się momentem, w którym konsumenci wykorzystują zniżki do realizacji konkretnych celów – od zakupu sprzętu domowego, po prezenty świąteczne.

Jednocześnie coraz większą rolę odgrywa zakupy online – w 2025 roku szacuje się, że nawet 70% transakcji podczas Black Friday zostanie zrealizowanych w internecie. Polacy cenią wygodę, możliwość szybkiego porównania ofert i bezpieczne płatności.

Black Friday 2025 – jakie trendy będą dominować?

W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju personalizowanych ofert i dynamicznych promocji. Sklepy będą wykorzystywać sztuczną inteligencję do analizy zachowań klientów i dopasowywania rabatów w czasie rzeczywistym. Wzrośnie też znaczenie lojalnościowych programów zakupowych, które pozwalają klientom zyskać wcześniejszy dostęp do promocji.

Drugim widocznym trendem będzie rosnąca świadomość ekologiczna. Konsumenci coraz częściej wybierają produkty trwałe, energooszczędne i pochodzące z odpowiedzialnych źródeł. W efekcie Black Friday staje się nie tylko świętem niskich cen, ale też momentem refleksji nad tym, jak kupować mądrzej.

CZYTAJ  Authmsg - kod weryfikacyjny. Co to jest?

Święto zakupów, które uczy rozsądku

Choć dla wielu to po prostu dzień wielkich rabatów, Black Friday stał się też testem dla naszej konsumpcyjnej dojrzałości. Z jednej strony – przyciąga atrakcyjnymi cenami, z drugiej – przypomina, że najlepsze zakupy to te, które przynoszą wartość na dłużej.

W polskim wydaniu Black Friday coraz bardziej przypomina nie szał, a świadomy wybór – łączący emocje, rozsądek i planowanie. Bo dziś „czarny piątek” to nie tylko wyprzedaże, ale też symbol tego, jak bardzo zmienił się sposób, w jaki kupujemy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *