Słownik bezgotówkowca – jak z głową korzystać z mobilnej bankowości
Trzymanie pieniędzy pod poduszką lub w przysłowiowej skarpecie, tudzież noszenie przy sobie sporej ilości gotówki w dalszym ciągu ma się w Polsce nie najgorzej. - 20 procent Polaków nadal nie ma konta w banku, a nie wszyscy, którzy je mają, korzystają z kart płatniczych. Ponadto, 75 procent wartości transakcji realizowanych kartami płatniczymi to wciąż wypłata pieniędzy z bankomatu.

Chociaż Polacy coraz bardziej przekonują się do płatności bezgotówkowych – tłumaczy Radosław Kotkowski, ekspert Związku Banków Polskich. Jego zdaniem, korzystanie na co dzień – w podróży i na wakacjach - z kart płatniczych czy bankowości mobilnej jest nie tylko bezpieczne, ale bardziej wygodne i równie nieskomplikowane co tradycyjny obrót gotówkowy. Nie należy zapominać także o sytuacjach, w których ludzie tracą swoje pieniądze czy to z powodu kradzieży, czy też zwykłego roztargnienia. - Raz stracona gotówka jest praktycznie nie do odzyskania. A pieniądze bezgotówkowe, owszem. O ile posiadacz karty nie dopuścił się rażącego niedbalstwa, ujawniając swój PIN do karty, jego odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje dokonane kartą jest ograniczona do wysokości 150 euro. Poza tym takich pieniędzy nie można zniszczyć, trudniej jest zgubić, nie trzeba przeliczać – wylicza plusy bycia bezgotówkowcem specjalista ZBP. Jedyne na co trzeba uważać, to zabezpieczenie PIN-ów i haseł do konta, i wydawanie pieniędzy z głową. Bo „plastikowe” pieniądze często szybciej wypływają z portfela. Ale i na to jest sposób – dzięki dostępowi do konta przez  internet i bankowości mobilnej klienci banków mogą mieć wgląd w stan rachunku o każdej porze i z niemal każdego miejsca na świecie. Słownik przydatnych pojęć bezgotówkowca: Interchange fee – opłata pobierana przez bank wydający kartę, przy każdej transakcji płatniczej. Opłacana jest przez agenta rozliczeniowego (właściciela terminala) i praktycznie zawsze przerzucana jest na akceptanta (np. sklep, restauracja). Akceptant może próbować przerzucić ją na klienta w formie zwiększania cen towarów. Niektóre sklepy powołując się właśnie na koszty związane z transakcjami bezgotówkowymi zgadzają się na takie operacje dopiero powyżej ustalonej przez siebie kwoty (np. płatność kartą powyżej 20 zł); jednak jest to wbrew zasadom i takie zdarzenia powinno zgłaszać się agentom rozliczeniowym. Surchargefee –przerzucenie kosztów transakcji przez handlowca na klienta. Teoretycznie możliwe, jednak w Polsce niedozwolone. Cashback – możliwość podjęcia niewielkiej gotówki (do 200zł) podczas płacenia kartą w sklepie. M oneyback – nagroda wypłacana klientowi banku za dokonywanie transakcji kartą płatniczą. Wypłacana jako procent wartości przeprowadzonej transakcji. Karta płatnicza – karta wydawana przez bank pozwalająca na wypłacanie pieniędzy z bankomatu lub przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych. Karty z grubsza można podzielić na kredytowe (związane z przyznanym przez bank limitem kredytowym), debetowe (powiązane z rachunkiem bankowym, gdzie kwota transakcji nie może przekroczyć stanu konta klienta), przedpłatowa (zasilana przez klienta, niekoniecznie powiązana z kontem, np. bon podarunkowy). Karta zbliżeniowa –karta płatnicza, która dzięki zamontowanemu w niej mikroprocesorowi z anteną, pozwala na transakcje bankowe, bez wsuwania karty do czytnika i podawania PIN-u. Limit takich transakcji to 50 złotych. Zastrzeganie karty – zgłoszenie do banku zgubienia lub kradzieży kary. Taka informacja zabezpiecza klienta przed korzystaniem z karty przez osoby niepowołane. W ramach Systemu Zastrzegania Kart pod jednym, wspólnym numerem 828 828 828 można zastrzec większość dostępnych w Polsce kart. E-portfel –rodzaj konta internetowego, na którym można gromadzić środki, przelewać je i przyjmować przelewy. Tym co różni e-portfel od zwykłego e-konta jest niemożność wypłacania środków w bankomacie, czy płacenie w sklepie. Numerem konta jest adres e-mail, co gwarantuje anonimowość podczas dokonywania transakcji. Bankowość mobilna –szereg usług zapewniających dostęp do rachunku bankowego za pomocą telefonu lub innego urządzenia mobilnego z dostępem do internetu. Bankowość mobilna pozwala na korzystanie z banku z każdego miejsca i o każdej porze. Płatność NFC (zbliżeniowa) - płatność kartą zbliżeniową lub smartfonem posiadającym technologię NFC, bez korzystania z czytnika –równie bezpieczna jak płatność tradycyjna. Smartfon – połączenie telefonu komórkowego i komputera. Poręczne urządzenie z dostępem do internetu pozwala na wygodny dostęp do usług bankowych non-stop. W modelach wyposażonych w technologię NFC (z ang. komunikacja bliskiego pola) pozwala na szybki transfer danych na odległość do kilku centymetrów, co wykorzystywane jest wtransakcjach zbliżeniowych. Spread – zmora wszystkich, którzy dużo podróżują. Jest to opłata wynikają- ca z przeliczania wartości płatności kartą na inną walutę (np. euro). Sposobem na obejście opłat jest założenie na czas podróży konta walutowego oraz przypisanej do niego karty. Transakcja bezgotówkowa a gotówkowa – transakcja bezgotówkowa to płatność wykonywana za pomocą karty/smartfona w punktach usług lub sklepach czy w internecie. Zwykle jest bezpłatna. Transakcja gotówkowa to wypłacanie pieniędzy najczęściej z bankomatu, czy płatności rachunków. Często bywa płatna. Phishing –podszywanie się pod instytucje bankowe w celu wyłudzenia danych osobistych, takich jak numer konta czy hasło. Żeby się przed nim zabezpieczyć, warto pamiętać, że banki nigdy nie proszą o podanie przez telefon lub wysłanie numerów kont czy PIN-ów. Należy upewnić się też, czy strona domniemanego banku zawiera protokół HTTPS, regularnie aktualizować system antywirusowy w telefonie czy komputerze używanym do korzystania z bankowości mobilnej oraz zmienić hasła routera z domyślnych na własne.

 

Dodatek powstaje we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim  w ramach programu edukacji ekonomicznej

 

 

Zaufali nam

© 2019 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP