Powtórka matką nauki
Czy można nauczyć się czegokolwiek bez systematycznego powtarzania? Oczywiście nie, zatem każdy student, który chce dobrze przygotować się do egzaminów, powinien dokładnie przyjrzeć się materiałowi, z którym ma się zmierzyć. I zacząć, krok po kroku.

Kto z nas nigdy nie próbował za jednym podejściem wykuć na pamięć wszystkiego, co było wymagane, aby zdać egzamin? Często chcemy szybko wykuć wszystko „na blachę” i jednocześnie zapamiętać to na zawsze. Jak zapewne wielu z nas się przekonało, to tak nie działa. Na ogół bowiem taka metoda nie jest skuteczna. W takich sytuacjach nasz mózg nie przyswaja wiedzy efektywnie. Bardzo często okazuje się, że większość tego, co staraliśmy się utrwalić, ostatecznie umyka już po kilku dniach od zakończenia nauki.

Pamięć dobra, ale krótka

Powtarzanie wiadomości jest szczególnie istotne w sytuacjach, kiedy musimy przyswoić bardzo wiele różnych zagadnień lub wtedy, gdy zagadnienia, do których mamy przejść później, nie zostaną przez nas zrozumiane bez zgłębienia tych pierwszych. Jednak powtarzanie bardzo przydaje się również, gdy chodzi o zapamiętanie krótszego materiału.

Każdy z nas zna powiedzenie „mam dobrą pamięć, ale krótką”. Okazuje się jednak, że każdy z nas ma krótką pamięć. Już dzień po zakończeniu nauki możemy zapomnieć nawet 75 proc. szczegółów, których się uczyliśmy, zachowując w pamięci tylko ogólniki. Wszystko przez słabą skuteczność jednorazowej nauki, która nie przenosi zdobytych informacji do pamięci trwałej. Krótka nauka wiąże się z pamięcią krótkotrwałą, która szybko i konsekwentnie jest „czyszczona”, gdy staramy się przyswoić kolejne informacje. Musimy więc skutecznie i kreatywnie powtarzać. Jak to robić? Stopniowo.

Do pięciu razy sztuka

Pierwsza powtórka powinna nastąpić już niedługo po pierwszym zapoznaniu się z materiałem. Po zakończeniu wstępnej nauki należy jeszcze raz przeczytać materiał, aby lepiej skojarzyć najważniejsze zagadnienia w kolejnych etapach. Za drugą powtórkę powinniśmy się zabrać już następnego dnia, porządkując swoje notatki. Na tym etapie warto się skupić na najbardziej kluczowych dla zrozumienia tematu zagadnieniach oraz najtrudniejszych nazwach i pojęciach, które mogą nam umknąć w trakcie nauki. Trzecia powtórka to powrót do informacji, którymi zajmowaliśmy się w pierwszej powtórce, co w istotnym stopniu utrwala zagadnienia, które już umiemy. Kolejne powtarzanie powinno odbyć się dopiero po około tygodniu od poprzedniego, jednak nie później. W jego ramach ponownie powinniśmy wrócić do najistotniejszych tematów i najtrudniejszych pojęć. Wiedza utrwalona na tym etapie powinna pozostać w naszej pamięci na około miesiąc. Ostatnia powtórka polega na ponownym przerobieniu całego materiału. Ta czynność umożliwi nam przeniesienie zdobytej wiedzy do pamięci trwałej, dzięki czemu utrwalone w ten sposób informacje pozostaną w naszej pamięci na bardzo długo.

Jak powtarzać?

Sposób powtarzania jest sprawą indywidualną. Każdy z nas bowiem ma inny tryb nauki oraz inne nawyki. Istnieją jednak uniwersalne i niezawodne wskazówki, po które warto sięgnąć. Przydatne jest np. tworzenie krótkich notatek, które będą zawierać podstawowe i najważniejsze pojęcia, które z kolei warto zaznaczać wyrazistym kolorem. Zbawienne może się okazać wypisywanie zagadnień, z którymi mamy szczególny problem. Zaznaczanieprzypomni nam o nich przy każdej powtórce, a w efekcie da szansę na ich opanowanie. Czasami warto wyprzedzać pytania egzaminacyjne, które na nas czekają. W tym celu warto układać własne pytania do materiału, którego się uczymy. Na te pytania powinniśmy następnie samodzielnie odpowiadać, najlepiej mówiąc na głos.

Nie istnieje uniwersalny i zawsze skuteczny model powtarzania.

Nie istnieje uniwersalny i zawsze skuteczny model powtarzania. Warto jednak brać pod uwagę wskazówki sprawdzone przez wielu tych, którzy wielokrotnie sprawdzili określone rozwiązania. Kluczem do skutecznego powtórzenia materiału jest bez wątpienia systematyczność i poszukiwanie wątków, które według naszej oceny są kluczowe czy szczególnie trudne do zapamiętania. Na tych zagadnieniach należy się skupiać i powtarzać je w sposób kreatywny.

Pełną wersję tekstu znajdziesz w kwietniowym wydaniu magazynu „Koncept” oraz w e-wydaniu na stronie: ewydanie.gazetakoncept.pl/publikacja/koncept-nr-79



Zaufali nam

© 2020 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP