,,Moda na Moniuszkę wciąż trwa!” cz. I
Koncerty, wystawy, spektakle słowno - muzyczne i teatralne, promocje książek, projekcje filmów, happeningi - uroczyste obchody dwusetnych urodzin Stanisława Moniuszki trwają już dziewiąty miesiąc! Okazja ku temu jest wyjątkowa, gdyż na podobny, okrągły jubileusz trzeba będzie poczekać następne sto lat!

Choć 2019 rok jeszcze się nie kończy, już dziś warto wspomnieć o najciekawszych projektach, dzięki którym śmiało możemy mówić nie tylko o świetnie zorganizowanych, inspirujących inicjatywach urodzinowych kompozytora, ale również o moniuszkowskiej modzie, widocznej zarówno w programach artystycznych instytucji kultury, jak i w przestrzeni miejskiej. Międzynarodowy zasięg wydarzeń jest imponujący: Rzym, Toronto, Sztokholm, Wilno, Londyn, Hamburg, Sofia, Lizbona, Bruksela, Praga, a nawet Tokio! Przed nami ostatni kwartał Roku Moniuszki, a to oznacza, że dobra, urodzinowa zabawa wciąż trwa!

Jesienno - zimowy start

Pierwsze koncerty urodzinowe rozpoczęły się jesienią 2018 roku. Pamiętając o zbliżającej się rocznicy, zespół Filharmonii Narodowej w Warszawie już w październiku zaprosił najmłodszych miłośników muzyki klasycznej na jednoaktową operę Verbum nobile, w ramach cyklicznych Poranków dla Małych Melomanów. Również Opera Wrocławska zainaugurowała ustanowiony Uchwałą Sejmu RP Rok Moniuszkowski nieco wcześniej, wystawiając w grudniu jedną z najbardziej znanych polskich oper - Halkę. W podobny sposób - umieszczając w repertuarze Straszny dwór Moniuszki - uczciła nadchodzący jubileusz Polska Opera Królewska. Wydarzenie to, było jednocześnie podsumowaniem obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości (2018).

Opera Wrocławska zainaugurowała ustanowiony Uchwałą Sejmu RP Rok Moniuszkowski nieco wcześniej, wystawiając w grudniu jedną z najbardziej znanych polskich oper - Halkę

Dworzec, pociąg i zabytkowe tramwaje

Warszawa Centralna, czyli główny dworzec naszej stolicy, od stycznia ma swojego patrona - Stanisława Moniuszkę. Nadanie imienia nastąpiło z inicjatywy założonego przez Marię Fołtyn Towarzystwa Miłośników Muzyki Moniuszki. Podczas uroczystości Elżbieta Janowska - Moniuszko odsłoniła również pamiątkową tablicę (znajdującą się przy wschodnim wejściu na parter Dworca Centralnego od strony ulicy Emilii Plater), studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zadbali o oprawę artystyczną, a w hali głównej dworca można było oglądać okolicznościową wystawę moniuszkowską. Zaproszony na to wydarzenie Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej - Waldemar Dąbrowski podkreślał, że Warszawa jest aktualnie jedyną stolicą na świecie, posiadającą dwa węzłowe punkty komunikacyjne pod patronatem wybitnych muzyków.

W kwietniu, na Dworcu Głównym w Szczecinie odbyła się podobna uroczystość, bowiem Stanisław Moniuszko został również patronem pociągu należącego do zachodniopomorskich Przewozów Regionalnych. Happening z aktorem przebranym za S. Moniuszkę zorganizowano na Dworcu Głównym w Szczecinie, a specjalnie wyklejony pociąg z wizerunkiem kompozytora wjechał na tor, wyłaniając się z biało - niebieskiego dymu. W akcję zaangażowały się śpiewające dzieci z Choszczna i szczeciński Chór Opery na Zamku.

W Szczecinie oraz w Toruniu pojawiły się również zabytkowe tramwaje, oferujące muzyczne przejażdżki. Toruńska wycieczka - odbywająca się w ramach 26. Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica - była połączona z koncertem wokalno - instrumentalnym, a pasażerowie usłyszeć mogli słynne pieśni z moniuszkowskich Śpiewników Domowych.

Wszędzie Moniuszko!

Lista jubileuszowych koncertów moniuszkowskich, zorganizowanych w polskich instytucjach kultury jest długa. Nie sposób wymienić tu wszystkie, jednak warto podkreślić, że kompozycje Moniuszki stały się głównym punktem tegorocznego repertuaru zarówno w małych, lokalnych, samorządowych jednostkach, jak i w centrach kultury, filharmoniach, teatrach, operach, mających wojewódzki, a często nawet ogólnopolski zasięg. Duże instytucje organizowały przedsięwzięcia sceniczne z bogatą obsadą, przeznaczone na orkiestry symfoniczne, kameralne i chóry.

Duże instytucje organizowały przedsięwzięcia sceniczne z bogatą obsadą, przeznaczone na orkiestry symfoniczne, kameralne i chóry.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprezentowała Straszny Dwór w noworocznej odsłonie, w Narodowym Forum Muzyki już na początku stycznia zrealizowano koncert w ramach cyklu Filharmonia dla Młodych z najwspanialszymi fragmentami twórczości kompozytora, napisanymi na orkiestrę symfoniczną, a Teatr Wielki w Łodzi zorganizował plenerowe widowisko - Niestraszny Straszny Dwór z solistami, chórem, baletem i orkiestrą, uzupełnione elektronicznymi projekcjami na telebimach.

Niektóre wydarzenia przeprowadzono w formie warsztatowej: Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało zajęcia i zabawy muzyczno - animacyjno - plastyczne dla dzieci, a szczecińska Akademia Sztuki zaprosiła animatorów i nauczycieli do udziału w warsztatach Śladami Stanisława Moniuszki. Autorka - Iwona Wierzbicka - oparła swój program na założeniach pedagogiki zabawy, działaniach twórczych i psychologicznych uwarunkowaniach rozwoju logicznego myślenia. Nauczyciele uczestniczący w zajęciach poznali zabawy rozwijające dziecięcą kreatywność i gry wprowadzające w muzyczny świat Moniuszki.


111

122

Zaufali nam

© 2019 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP