Mnemotechniki – jak poprawić pamięć?
Notatek przybywa, pojawiają się pierwsze kolokwia, a już niedługo nadejdzie owiana złą sławą sesja. Warto zatem wiedzieć, jak efektywnie zapamiętać zgromadzony materiał, który będzie trzeba wykorzystać podczas zaliczeń. W tym właśnie pomogą mnemotechniki.

Mnemotechniki to inaczej sposoby zapamiętywania. Są to techniki, które ułatwiają i przyspieszają przyswajanie informacji. Nazwa ta została zaczerpnięta od greckiego słowa mneme, które oznacza pamięć. – Prawdopodobnie większość studentów uczy się, poprzestając na wielokrotnym czytaniu materiału. Warto jednak pamiętać, że sposób ten nie należy do najskuteczniejszych. Niewiele z zapamiętanych w ten sposób informacji pozostaje w naszej pamięci na dłużej – mówi Wiktor Barwiński, coach i ekspert ds. efektywnej nauki.

Prawy do lewego

Zadaniem mnemotechnik jest połączenie działania lewej półkuli mózgu, która odpowiada za logikę, i prawej, która odpowiada za kreatywność. – Wielokrotne czytanie na ogół angażuje tylko lewą stronę, natomiast prawa pozostaje bierna. To powoduje, że proces zapamiętywania jest ograniczony. Mnemotechnik jest bardzo wiele, jednak najskuteczniejsze opierają się na skojarzeniach. Najpopularniejszymi są akronimy, czyli tzw. skrótowce. Polegają one na stworzeniu nowego słowa z pierwszych liter słów, które mamy zapamiętać. Metoda ta bardzo przydaje się, gdy mamy do zapamiętania listę wymienionych pojęć. Warto stworzyć akronim z pierwszych liter tych pojęć, co ułatwi nam późniejsze skojarzenie – radzi ekspert. Wykorzystywanie skojarzeń bardzo przydaje się również podczas nauki języków obcych. – Polecam, aby obce słówko, które chcemy zapamiętać, starać się kojarzyć z innym słowem ojczystym, które naprowadzi nas na znaczenie wyrazu obcego – poleca Wiktor Barwiński.

Zadaniem mnemotechnik jest połączenie działania lewej półkuli mózgu, która odpowiada za logikę, i prawej, która odpowiada za kreatywność.

Pamiętaj, studencie młody…

Mnemotechniką jest także stosowanie rymowanek. Pewnie większość czytelników pamięta z lekcji chemii formułkę: „Pamiętaj, chemiku młody, zawsze wlewaj kwas do wody”. Warto poświęcić chwilę na ułożenie takiej rymowanki. – Wielu zapewne stwierdzi, że taka technika zajmuje zbyt wiele czasu, jednak pamiętajmy, że wielokrotne czytanie materiału również zabiera czas, ale zdobyta tak wiedza nie pozostaje w naszej pamięci na tyle długo, na ile byśmy tego oczekiwali. Warto poświęcić czas skutecznie, bo jest on zwracalny – zauważa ekspert. Popularnym i efektywnym sposobem nauki jest również łańcuchowa metoda skojarzeń. Polega ona na łączeniu w jedną całość szeregu elementów. – Kwestią kluczową dla tej metody jest stworzenie historii, która ułatwi nam zapamiętanie istotnych dla nas części. Gdy ucząc się danego materiału, mamy zapamiętać jakiś cel, do którego dążymy, np. cel tworzonego projektu, możemy wyobrazić sobie kolej, która prowadzi do pożądanego miejsca. Kiedy trzeba odpowiedzieć na pytanie, kogo zaangażować w projekt, możemy sobie wyobrazić dyrektorów, którzy są pasażerami pociągu. Korzystajmy z naszej kreatywności – mówi Wiktor Barwiński.

Pałac pamięci

Pierwsza wzmianka o pałacu pamięci pojawiła się w dziełach Cycerona. Według jednego z utworów grecki liryk Symonides zapamiętał układ pomieszczenia, w którym odbywała się uczta mająca miejsce w budynku, który następnie się zawalił. Osoby będące wewnątrz zginęły, jednak Symonides wskazał miejsca, na których siedzieli uczestnicy uczty, dzięki czemu można było ich zidentyfikować. – Aby zastosować pałac pamięci, należy wyobrazić sobie jakieś wnętrze, które jest nam dobrze znane, np. mieszkanie. Można zacząć od strony prawej lub lewej, kojarząc następnie poszczególne rzeczy z tego mieszkania z elementami, które mamy zapamiętać. Wchodząc do mieszkania, widzimy wieszak, który może nam się skojarzyć ze słowem, którego się uczymy, następnie widzimy łóżko, które kojarzymy z następnym słowem czy definicją itd. W ten sposób wizualizujemy sobie poszczególne elementy z dobrze znanym nam miejscem. Im bardziej abstrakcyjnie, tym lepiej – radzi ekspert.

Warto zatem wykorzystywać naszą wyobraźnię, bawiąc się nawet bardzo abstrakcyjnymi skojarzeniami, które połączą działanie prawej oraz lewej półkuli mózgu. Mnemotechniki mogą sprawić, że nauka stanie się przyjemnym zajęciem i przestanie stanowić widmo mozolnego czytania notatek.

Zaufali nam

© 2019 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP