Jak wypromować swój artykuł naukowy?
Liczba artykułów naukowych jest ogromna i nierzadko bardzo dobre artykuły przechodzą niezauważone. By nagłośnić wyniki badań, pomocni będą wydawcy i edytorzy, ale to autor artykułu najlepiej wie, jak wyjaśnić innym, że opisywane odkrycia są ważne lub nowatorskie. Jednak jak to zrobić?

Bardzo ważne jest, by znaleźć odpowiedniego wydawcę artykułu, najlepiej takiego, który pozwoli zdobyć dużą grupę odbiorców. Wydawcy mają swoją rangę w międzynarodowych rankingach, więc jeśli twoje badania są wystarczająco dobre, warto zastanowić się nad publikacją w anglojęzycznym magazynie. Ranga pisma w zestawieniach międzynarodowych, w jakim ukaże się twój artykuł, jest zwłaszcza istotna przy przyznawaniu grantów i stypendiów. Największym zainteresowaniem cieszą się prace innowacyjne, napisane np. na podstawie eksperymentu przeprowadzonego przez ciebie lub grupę badawczą (zwłaszcza w przypadku nauk ścisłych) lub chociażby ankiet czy eksperymentów dotyczących zachowań ludzi – jeśli dotyczą nauk społecznych.

Ranga pisma w zestawieniach międzynarodowych, w jakim ukaże się twój artykuł, jest zwłaszcza istotna przy przyznawaniu grantów i stypendiów.

Gdy publikujesz swój artykuł lub wyniki badań online, ważne jest, by posiadał on odpowiednią, ciekawą wizualizację, streszczającą jego zawartość (video, w którym wyjaśniasz, dlaczego twoje badania są ważne, na pewno zwróci uwagę). Następnie warto promować go np. poprzez tweetowanie, pokazywanie w mediach społecznych i wysyłanie do wpływowych blogerów. Zawsze dodawaj link do całego artykułu, nawet jeśli zamieszczasz tylko jego kluczowy, zrozumiały dla szerokiej publiczności fragment. Dzięki temu dane z twojego artykułu będą mogły być użyte, ponownie przeanalizowane i zreprodukowane przez innych. Będzie on cytowany w innych pracach, co może ułatwić nawiązanie nowych kontaktów i współpracy. Przykładowo narzędzie SEO (Search Engine Optimization) pomaga twojemu artykułowi znaleźć się wyżej w rezultatach wyszukiwania przez Google. Używaj słów kluczowych i metadanych (metadata) zwłaszcza w tytule i streszczeniu, dodawaj podpisy z kluczowymi słowami pod wszystkimi zdjęciami, grafikami i tabelkami, dodawaj podtytuły do poszczególnych części artykułu, upewnij się, że linki do twojego artykułu znajdują się na znaczących stronach, np. twojego instytutu na uczelni, Wikipedii, na LinkedIn, blogach i mediach społecznościowych.

Konferencje i wystąpienia publiczne

Prezentowanie i zdobywanie kontaktów na konferencjach personalizuje twoją pracę, dając jej „twarz i głos”, może też stworzyć nowe możliwości współpracy. Upewnij się, że połączyłeś się z innymi delegatami konferencji poprzez Facebook lub LinkedIn i wskaż im twoja stronę lub blog. Jeśli stworzyłeś plakat na konferencję (z ulotkami), możesz wkleić go na swoją stronę wraz z linkiem do własnego artykułu, umieścić go na swoim blogu, w mediach społecznościowych, udostępnić swoje CV online lub stronę swojej instytucji. Warto też zwracać uwagę na ogłaszane konkursy, tzw. call for papers na stronach organizacji pozarządowych, np. fundacji, stowarzyszeń, organizacji naukowych i rządowych: polskich i zagranicznych, np. PAN.

Prezentowanie i zdobywanie kontaktów na konferencjach personalizuje twoją pracę, dając jej „twarz i głos”, może też stworzyć nowe możliwości współpracy.

Przypadkiem znalazłam ogłoszenie i zgłosiłam swoją pracę na konferencję organizowaną przez PAN i EUROFRAME. Komisja z Francji oceniająca prace, składająca się z członków z jednostek organizujących konferencję, na moje pytanie, czy przy ocenie jest brany pod uwagę stopień naukowy, odpisała mi, że ocenie podlega moja praca, nie stopień, więc nie ma się czego bać. Jeśli Twoje badanie jest ciekawe, nie powinno być problemu z jego przyjęciem, konferencji, na których można wygłosić referaty, jest bardzo dużo: warto szukać ich na uczelni, śledząc strony Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, sprawdzając maile grup studenckich. Wystąpienia na konferencjach pro publico bono (czy udział w nich) powinny być chlebem powszechnym naukowca czy jakiegokolwiek działacza społecznego.

Relacje z mediami

Jeśli chcesz upublicznić swoje badania dla mediów, przygotuj krótki opis, wyjaśniający prostym językiem, dlaczego twoja praca jest ważna. Będzie on bazą dla komunikatów prasowych i mediów społecznych. Wykorzystaj kanały komunikacji swojej instytucji, ona też może wysłać komunikat prasowy do lokalnych mediów, wydawców lub do wewnętrznych biuletynów, może też opublikować na swoich stronach link do twojego artykułu. Instytucje mają zazwyczaj swoje własne biuro prasowe i pracowników ds. PR/mediów. Napisz sam do gazet lub portali o odpowiednim profilu, może ktoś zechce przeprowadzić z tobą wywiad, możesz też sam napisać artykuł. Przy pisaniu kieruj się zasadą odpowiedź, przyczyna, przykład (jest to rada stosowana do odpowiedzi na egzaminach: answear, reason, example). Bezpiecznej przy pierwszym kontakcie zachować umiar i elegancję, bo twój artykuł będzie też czytany przez konkretnego człowieka.

1

Promocja w sieci

Załóż własny blog np. na blogger.com, wordpress.com, typepad.com, movabletype.com. Pozwoli ci to na nauczenie się „komunikacji w nauce”. Musisz jednak regularnie dokonywać wpisów wraz z linkami do twoich badań. Zaproś znajomych do śledzenia twojego bloga. Możesz założyć też na Facebooku tzw. profil osoby publicznej, dołączyć do grup na FB w twojej dziedzinie zainteresowań. Inne media społecznościowe to Twitter, chińskie WeChat lub Webo, lub Reddit do dzielenia się artykułami w danej dziedzinie. Pamiętaj, że Google jest połączone z Gmailem i serwisem YouTube. Nie każdy może mieć swój profil na Wikipedii (musisz mieć opublikowanych wiele artykułów i książki), ale link do twojego artykułu w Wikipedii istotnie zwiększy twoje SEO. Gdy oglądalność twojej strony lub filmiku na YouTube przekroczy pewną wartość, zgłoszą się reklamodawcy.

Cytowania

Zapytaj się profesora na uczelni, jak sprawdzić cytowanie twoich publikacji. Zajmująca się tym osoba może zweryfikować, gdzie pojawiły się odwołania do twoich prac za ciebie np. używając aplikacji Publish lub Perish. By samemu kontrolować liczbę cytowań swoich prac, możesz założyć sobie profil na stronach Google Scholar. Powinieneś/powinnaś wiedzieć, że indeks Hirscha (HI) odzwierciedla dystrybucję cytowań publikacji określonego naukowca i liczbę jego najlepszych publikacji.

Do sprawdzenia, kto cytuje cię online, służy article metrics, sprawdza on np. Twitter, Facebook, Google+, blogi naukowe, media (gazety) głównego nurtu. Istnieje też wiele produktów komercyjnych pomocnych w promocji, publikacji czy sprawdzaniu cytowań, np. Thomson Reuters oferował ostatnio bezpłatne szkolenie dot. swojej platformy Web of Science, m.in. ułatwiającej przeszukiwanie baz artykułów naukowych. Poszukaj webinara lub konferencji na temat promocji nauki. Jeśli chcesz skorzystać z płatnych usług firmy zajmującej się sektorem nauki, upewnij się, że firma jest wiarygodna, znana i nie jest zwykłym naciągaczem (przeanalizuj koszty z oczekiwanymi wynikami).

Pamiętaj, że promocja wyników badań umożliwi ci dyskusję nad nimi, poszerzenie własnej wiedzy, zdobycie kontaktów, być może nawet pracy. Nie licz jednak na wielkie pieniądze z tego tytułu. Działalność ta służy głównie własnemu rozwojowi (po prostu musisz to wszystko lubić), dobru publicznemu (są wśród nas idealiści, szukający ciekawej pracy, a nie tylko przynoszącej pieniędzy) i zdobyciu kontaktów (tak, chodzi tu trochę o szczęście). Jeśli masz na to czas i chcesz się sprawdzić, droga do przyszłości stoi otworem.

Zaufali nam

© 2019 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP