Prawdziwy przywódca – zasady bycia liderem
Oto 10 podstawowych zasad bycia liderem.

Prawdziwy lider to przywódca – grupy, zespołu, organizacji. Ma wizję, ale potrafi rozmawiać, wymaga, ale również pomaga, ciężko pracuje, ale nie próbuje zrobić wszystkiego sam. Oto 10 podstawowych zasad bycia liderem.

Oczywiście nie każdy musi być wizjonerem jak Steve Jobs, ale najczęściej to od lidera (szefa, kierownika, menadżera) wymaga się tworzenia koncepcji i posiadania wizji na temat funkcjonowania projektu i kierunku, w którym powinien podążać. Co ważne – lider odpowiada nie tylko za ogólny pomysł, ale również za przygotowywanie (i pilnowanie realizacji) planów, terminarzy i budżetów.

Ucz się nieustająco i zwróć uwagę na komunikację

W wielu branżach (o ile nie w większości!), żeby nie „wypaść z obiegu” należy nieustannie podnosić swoje kwalifikacje i aktualizować posiadaną wiedzę. Lekarze muszą na bieżąco uczyć się nowości medycznych, prawnicy muszą znać aktualny stan prawny, specjaliści IT uczyć się nowych języków czy rozwiązań informatycznych, marketingowcy poznawać nowe narzędzia do promocji… Bez względu na to, czym się zajmujesz, nieustająca nauka jest konieczna, żeby współpracować z osobami mającymi różny stopień doświadczenia – od takich, które dopiero zaczynają swoją przygodę z daną branżą, do osób biegłych.
Istotne jest również to, że to do lidera większość osób zgłasza się z pytaniami czy wątpliwościami. Oczywiście, nie ma osób, które wiedzą wszystko, ale jeśli członkowie zespołu wielokrotnie spotkają się z niewiedzą (niekompetencją?) swojego szefa, może to znacznie obniżyć jego pozycję w zespole.

Lider to osoba, która wyznacza zadania – musi więc komunikować się w zrozumiały i jasny sposób, żeby wszystkie osoby w zespole wiedziały, czego się od nich oczekuje. Ważne jest również to, by wyznaczać terminy realizacji poszczególnych zadań oraz osoby, które są za nie odpowiedzialne.

Niezwykle istotna jest komunikacja w przypadku problemów/nieporozumień w zespole. Lider powinien rozwiązywać spory, a czasem wręcz prowadzić mediacje między poszczególnymi stronami. Największym błędem lidera jest zaognianie kłótni, co w efekcie przekłada się na brak motywacji i spadek wydajności zespołu.

Słuchaj innych

Nikt nie jest nieomylny! To hasło powinien sobie powtarzać jak mantrę każdy lider – szczególnie taki, który osiąga sukcesy i zaczyna mieć nieco zbyt wysokie mniemanie o sobie… Warto więc słuchać swojego zespołu, współpracowników i przełożonych. Zarówno wtedy, kiedy zgadzają się z naszym zdaniem, jak i w sytuacjach, kiedy ich poglądy zdecydowanie się różnią. To właśnie dzięki wewnętrznym dyskusjom udaje się uniknąć wielu zewnętrznych wpadek oraz eliminować potencjalne problemy jeszcze zanim staną się realnym kłopotem.

Kasia jest świetna w wystąpieniach publicznych, a Rafał umie genialnie zarządzać budżetem? Wykorzystaj to! Każda osoba ma inne predyspozycje i innymi kwestiami lubi się zajmować. Najskuteczniej swoje zadania wykonują właśnie osoby, które czują się w nich pewnie i (przede wszystkim!) lubią swoją pracę – bez względu na to, czy jest to organizacja studencka, czy korporacja.

Nikt nie jest nieomylny! To hasło powinien sobie powtarzać jak mantrę każdy lider – szczególnie taki, który osiąga sukcesy i zaczyna mieć nieco zbyt wysokie mniemanie o sobie…

Skup się na innych i nie próbuj za wszelką cenę być perfekcyjnym

Dobry projekt to suma dobrych działań, współpracy i zaangażowanych osób. Te osoby powinny być dla lidera niezwykle ważne, bo tylko dzięki nim jest w stanie osiągnąć sukces. Lider musi umieć dostrzegać potencjalne problemy swoich współpracowników – ktoś ma kłopoty rodzinne albo zachorował? Będzie potrzebował wsparcia. A niestety nie każdy jest na tyle otwarty, żeby przyjść do przełożonego i się pożalić. Trzeba mieć otwarte oczy i umieć to dostrzec.

Nikt nie jest idealny i każdemu zdarzają się porażki, słabsze dni albo po prostu nieznośny ból głowy. Wielu liderów popada w pułapkę bycia idealnym i niczym „perfekcyjna pani domu” usiłują przekonać cały świat, że w ich życiu i pracy wszystko jest idealne. Niestety może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego, począwszy od wzbudzania niepotrzebnej zawiści. Zdecydowanie bardziej chcemy współpracować z ludźmi (nawet bardzo zapracowanymi i zaangażowanymi) niż z robotami, które wydają się nie mieć uczuć i bólu głowy.

Nie rób wszystkiego samodzielnie

Od tego jesteś liderem, żeby zarządzać zespołem. Co oznacza, że powinien mieć on swoje zadania. Niestety, wiele zaangażowanych osób ma tendencję do robienia wszystkiego samodzielnie, nawet jeśli mają do pomocy sporą ekipę. Ważną cechą lidera jest umiejętność rozdzielania zadań i egzekwowanie ich wykonania.

Nikt nie lubi być nieustająco sprawdzany. Jeśli wiesz, że masz niezły zespół, pozwól mu działać. Jeśli zaś zdajesz sobie sprawę, że niektóre osoby potrzebują wsparcia, poświęć im więcej czasu. Daj ludziom odetchnąć i pozwól wykazać się kreatywnością i inicjatywą. W większości przypadków wszystkim wyjdzie to na dobre.

Od tego jesteś liderem, żeby zarządzać zespołem. Co oznacza, że powinien mieć on swoje zadania.

W dużej mierze od reakcji przełożonego na ewentualne problemy zależy dalsze zaangażowanie, a z pewnością dobre samopoczucie danej osoby. Różne bywają sytuacje – czasem kogoś przerośnie zadanie, czasem dłuższa choroba utrudnia mu wykonywanie obowiązków, czasem sytuacja rodzinna jest na tyle trudna, że uniemożliwia skupienie się na zadaniach. Dobry lider to przewodnik, który w trudniejszych sytuacjach wysłucha i pomoże.

Nie bez przyczyny tak wiele mówi się w ostatnim czasie o umiejętnościach miękkich – o pracy w grupie czy właściwej komunikacji. To one są podstawą warsztatu lidera. Ale – prawdę mówiąc – powinny być podstawą dla każdego, kto jakkolwiek współpracuje z ludźmi.


fio


Zaufali nam

© 2018 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP