Banki spółdzielcze gotowe na mobilną rewolucję?
Choć być może w powszechnej opinii banki spółdzielcze nie kojarzą się z innowacyjnością i nowoczesnymi technologiami, trzeba pamiętać, że to właśnie one jako pierwsze na polskim rynku finansowym wprowadziły biometrię. To dowód na to, że nie ustępują największym instytucjom finansowym pod względem podążania za technologicznymi trendami.

„Konkurencja i zmiany technologiczne oraz oczekiwania klientów zmuszają również banki spółdzielcze do wprowadzania innowacji w sferze produktów, technologii i zarządzania” – podkreśla Piotr Balcerzak z Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich.

„Banki spółdzielcze mają wsparcie specjalistycznych firm technologicznych i banków zrzeszających. Przykładem nowoczesnego banku spółdzielczego może być Bank Spółdzielczy w Sanoku, który dla potrzeb wypłat świadczeń socjalnych jako pierwszy w Polsce wprowadził biometrię” – dodaje.

„Smartfonizacja” postępuje

Biometria to jednak oczywiście nie jedyna nowoczesna technologia wykorzystywana przez banki spółdzielcze. W swojej ofercie mają one również aplikacje mobilne, bez których trudno wyobrazić sobie współczesną bankowość.

Rewolucja mobilna stała się już bowiem faktem. Na koniec III kwartału 2017 roku, jak wynika z raportu PRNews.pl[*], liczba użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 9 mln. Oznacza to wzrost o 2 mln w porównaniu z rokiem poprzednim. Dane te jasno pokazują, że przekonaliśmy się do tego sposobu korzystania z usług bankowych. Już jednak nie tylko coraz częściej logujemy się do systemów bankowych na telefonach czy tabletach, ale również coraz bardziej doceniamy wygodę korzystania z bankowych aplikacji mobilnych. Ich użytkowników, według wspomnianego raportu, jest w Polsce już ponad 5 mln.

Banki spółdzielcze rozwijają aplikacje mobilne…

Za tymi trendami muszą podążać zatem i banki spółdzielcze, których klienci także oczekują dostępu do swoich rachunków z poziomu smartfonu.

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, banki zrzeszone w Spółdzielczej Grupie Bankowej, prezentując niedawno pierwszą wspólną ofertę, przedstawiły również odświeżoną aplikację mobilną Portfel SGB. Jej użytkownicy w prosty sposób mogą zarządzać swoim rachunkiem za pomocą telefonu komórkowego, sprawdzać saldo na koncie, stan zadłużenia na karcie kredytowej, historię operacji na rachunku. Jak zapowiada Grupa SGB, aplikacja mobilna będzie wkrótce rozwijana, a jej użytkownicy dostaną między innymi również możliwość płatności telefonem.

… i płatności telefonem

Coraz częściej korzystamy jednak z naszych telefonów w kontekście bankowości nie tylko po to, aby mieć dostęp do aplikacji bankowych, ale również aby za ich pomocą płacić za zakupy czy różnego rodzaju usługi. Taką możliwość mają także klienci banków spółdzielczych, zarówno z grupy Banku BPS, jak i SGB. Coraz więcej banków zrzeszonych w nich udostępnia bowiem płatności HCE. Jest to technologia, która umożliwia wykonywanie zbliżeniowych płatności mobilnych. Po zainstalowaniu bezpłatnej aplikacji na swoim telefonie (w przypadku grupy Banku BPS jest to aplikacja Planet Mobile HCE Wallet, zaś zrzeszenia SGB – Portfel SGB) klienci banków spółdzielczych udostępniających tę usługę mogą zapłacić za zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, opłacić przejazd komunikacją miejską lub miejsce parkingowe, kupić bilety do kina, teatru czy na koncert.

Cyberzagrożenia wyzwaniem dla banków i ich klientów

Wraz z rozwojem nowych technologii i częstszego wykorzystywania naszych telefonów do łączenia się z Internetem przybywa niestety również cyberataków. W ciągu roku liczba zainfekowanych smartfonów wzrosła nawet trzykrotnie, jak wynika z raportu CERT Orange Polska[†].

„Banki spółdzielcze, rozwijając i wprowadzając do swojej oferty nowoczesne rozwiązania technologiczne, nie zapominają jednak o bezpieczeństwie swoich klientów, którzy tak samo jak osoby korzystające z elektronicznych usług banków komercyjnych są narażeni na ryzyko cyberataków” – zwraca uwagę Piotr Balcerzak.

„Odnotowywane cyberincydenty dotyczą również banków spółdzielczych i ich klientów. Wynika to z prostej zależności – klientami banków spółdzielczych są także jednostki samorządowe, które obracają istotnymi kwotami i to oznacza, że mogą się stać i stają się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców. W takich sytuacjach mamy do czynienia ze spersonalizowanymi atakami” – wyjaśnia ekspert.

Stąd, jak dodaje, również w bankach spółdzielczych stosowane są rozwiązania powszechnie uważane za bezpieczne, a które dostarczane są tym instytucjom finansowym przez uznanych producentów oraz wytworzone przez huby technologiczne pracujące na rzecz banków spółdzielczych.

Klienci banków spółdzielczych muszą zatem pamiętać o czyhających również na nich cyberzagrożeniach i kierować się przede wszystkim rozsądkiem, podczas korzystania z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, jakie te instytucje im oferują.

***

SGB jest partnerem programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem, w module „Nowy wymiar bankowości spółdzielczej”.

Więcej na: www.nzb.pl oraz www.facebook.com/NowoczesneZarzadzanieBiznesem

1


[*] https://prnews.pl/raport-prnews-pl-rynek-bankowosc...

[†] http://ccnews.pl/2017/03/22/cyberprzestepcy-infekuja-telefony-komorkowe

Zaufali nam

© 2018 Koncept All rights reserved. Made by ORDER GROUP